هوشنگ ناقی

هوشنگ ناقی در سال ۱۳۲۲ خورشیدی (۱۹۴۳ میلادی) در یک خانواده یهودی دانش پرور در تهران (محله عودلاجان) پا به عرصه وجود نهاد. مادر او دختر ارشد شادروان سلطان سلیمان کهن صدق یکی ازبنیان گذاران اوتصرهتورا ومستخرج تقویم چهارگانه در ایران بود و پدرش مرحوم حبیب اله ناقی اولین وکیل یهودی پایه یک دادگستری با سابقه متجاوز از ۶۰ سال وکالت. پدر بزرگش هم مرحوم سلیمان ناقی داروساز و اولین وارد کننده ماشین آلات  داروسازی از فرانسه بود .

او در دبستان و دبیرستان آلیانس (اتحاد) سه راه ژاله به تحصیل پرداخت سپس با تشویق دکتر موسی بروخیم دوره فوق دیپلم را در دانشسرای عالی طی کرد و با داشتن این مدرک بدون گذرانیدن کنکور به دانشگاه تهران راه یافت و در دانشکده ادبیات موفق به دریافت لیسانس و فوق لیسانس زبان و ادبیات فرانسه گردید . او به سبب سابقه مطلوب علمی به دستور رئیس دانشکده دکتر سیاسی از پرداخت شهریه معاف گردید. پس از آنکه در سمت مترجم در ستاد نیروی هوای خدمت سربازی را گذراند، موفق به دریافت بورسیه ادامه تحصیلات عالیه در فرانسه گردید.  در سال ۱۹۷۰ میلادی در رشته جامعه شناسی با دفاع از رساله اش با عنوان «مقایسه نظام آموزش و پرورش سنتی و مدرن» موفق به اخذ دکترای سیکل سوم از آکادمی« لیل » فرانسه شد.

پس از بازگشت به ایران در جایگاه  استادیار دانشکده ادبیات دانشگاه ملی (شهید بهشتی) ومدارس عالی پارس ، ورزش ، علوم سیاسی و مدرسه عالی ترجمه در رشته جامعه شناسی تربیتی و ادبیات فرانسه به تدریس پرداخت .  هوشنگ ناقی  برای ارتقا به مقام دانشیاری به نشر سلسله مقالاتی در حوزه علوم اجتماعی و آموزش و پرورش انسانی در مجله ارمغان، یغما و پژوهشکده و ترجمه و تلخیص کتاب «شهرسازی در خدمت انسان» پرداخت که در انتشارات دانشگاه ملی منتشر شد و انتصاب وی در 1358 خورشیدی به مقام دانشیاری را در پی داشت .

دکترهوشنگ ناقی ضمن فعالیت دانشگاهی همواره با سازمان‌های یهودی از جمله سازمان دانشجویان، خانه جوانان، در ارتباط بود و یکی از اعضای هیات مدیره جامعه فارغ التحصیلان بود، او با برگزاری سمینار و نیز سخنرانی در  انجمن‌ها و کنیساها راجع به مسائل فرهنگی جامعه نقش بسیار سازنده و موثری برای نسل جوان کلیمی داشته است . این سمینارها چنان با استقبال و تشویق اولیا و مربیان و صاحبنظران روبه‌رو گردید که منجر به همکاری دیگر اساتید دانشگاهی داخلی و خارجی مانند پروفسور زند از دانشگاه اورشلیم و گسترش این سمینارها شد . او به موازات فعالیت های فرهنگی با کمک شادروان حاخام اورییل داویدی و دکتر بسیم برجیس [مترجم تورات مقدس] به پژوهش خود در باره دیانت یهود از دیدگاه جامعه شناسی ادامه داد و بعدها موفق شد مفهوم ژرف نکات نهفته در پاراشاهای توراه را در ارتباط با دنیای امروز شفاف سازد

هوشنگ ناقی در تیرماه 1357 با همسرش شهلا از خانواده گلیان پیوند زناشوئی بست که حاصل این ازدواج دو فرزند دختر به نام‌های پانته آ و ماندانا  است  با گذر سال‌ها  هر دو آنها به تکمیل تحصیلات عالیه نائل آمدند.

 پس از انتخاب خسرو ناقی به عنوان اولین نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، از طرف انجمن کلیمیان در سال 1360 خورشیدی در سمت رئیس دفتر نماینده در محل انجمن مشغول به کار شد. اقدام در مورد تعطیلی شبات و سرویس رفت و آمد برای مدارس یهودی و اقدام به نشر اخبار جامعه به صورت خبرنامه نیز با صلاحدید شادروان حاخام اوریل و با اضافه نمودن اخبار مذهبی با تاکید بر قوانین (هلاخای) شرع یهود در ارتباط با ارثیه بانوان، از مهمترین خدمات وی بود.  پس از انتخاب شادروان منوچهر نیکروز دومین نماینده کلیمیان در مجلس هوشنگ ناقی کماکان با حفظ مقام رایزنی به عنوان مشاور و راهنمای سیاسی دکتر نیکروز فعال بود . در همین دوران با توجه به دگرگونی در جامعه با همکاری انجمن کلیمیان و موسی حییم هارونی اقدام به تاسیس اولین کانون فرهنگی- هنری کلیمیان ایران پس از انقلاب نمود.

هوشنگ ناقی در 1987 میلادی تصمیم به مهاجرت گرفت او همراه خانواده، زادگاهش را به مقصد غرب ترک نمود . و پس از یازده ماه انتظار در اطریش جهت دریافت ویزا، درآمریکن جوینت به فعالیت اجتماعی و مذهبی خود با ایراد سخنرانی در جلسات متعدد با حضور ربانیم ادامه داد.  سرانجام در سال 1988 وارد نیویورک شد و در منطقه رازلین واقع در لانگ آیلند سکنا گزید.

 برای امرار معاش به شغل آزاد روی آورد . اما توفیق نیافت پس از چند سال با همتی والا توانست در یک سازمان دولتی  در سمت  مترجم وزارت دادگستری استخدام شود. از بدو ورود به منطقه رازلین، دوستان و آشنایان وی از او دعوت بعمل آوردند تا به کنیسای ایرانیان ملحق شود و در روزهای شبات به ایراد سخنرانی بپردازد. در سال 2000 میلادی او با کمک تنی چند از اعضای فعال و خیراندیش کنیسا اقدام به تاسیس «کانون یهودیان رازلین» نمود و شخصا اساسنامه اش را تدوین کرد . دیری نپائید که از او در جایگاه صاحبنظر در امور فرهنگی و اجتماعی برای سخنرانی در مراکز مذهبی از جمله کنیسای بت شالوم، احوت شالوم، بت هداسا، کنیسای پاراس و دیگر مراکز فرهنگی جامعه یهودیان ایرانی در نیویورک دعوت به عمل آمد . او با برگزاری سمینارهای متعدد راجع به جوانان، خطر آسیمیلاسیون (آمیختگی و حل در جامعه اکثریت)،  مبانی ارزش ها در فرهنگ یهود، برسی مسائل زنان جامعه یهود، ازدواج و تعلیم وتربیت در یهودیت،  حضور فعال و موفقی از خود به نمایش گذاشت  و جلساتی هم  با حضور شخصیت های مذهبی در باره جامعه شناسی از دیدگاه توراه برگزار کرد و با استقبال جامعه ایرانی رو به رو شد .

دکتر هوشنگ ناقی به زبانهای فارسی،فرانسه، انگلیسی و عبری توراه ی آشنائی کامل داشته و مطالعات عمیقی در باره تاریخ جهان به ویژه تاریخ قوم بنی اسرائیل از آغاز پیدایش تا دوران معاصر انجام داده. در آمریکا بیشتر اوقات فراغتش را صرف مطالعات کتب مذهبی یهود به ویژه توراه، میشنا، گمارا  و نیز کبالا کرده . همچنین مطالعاتی در باره دیگر ادیان توحیدی و کتب مذهبی آنان نموده است .

از اواخر سال 2019 میلادی با شیوع  ویروس کرونا و محدودیت در گردهمائی ها در مکان‌های سرپوشیده. دکتر هوشنگ ناقی بری حفظ ارتباط با علاقمندان و ادامه سخنرانی‌هایش با استفاده رسانه‌های انترنتی از طریق «زوم» برنامه‌های هفتگی تفسیرتوراه را ارائه نمود. در ادامه فعالیت‌های رسانه‌ای، ربای نورانی در برنامه تلویزیون فارسی زبان «دنیای نور» طبق روال گذشته با وی مصاحبه انجام دادکه در فیس بوک پخش گردید و خیلی زود مورد استقبال کاربران قرار گرفت منجمله مدیر رسانه «درخت زندگی» در لس آنجلس ضمن قدردانی و تشویق از او دعوت کرد تا اجرای برنامه ثابت هفتگی تفسیر توراه را علاوه بر«رسانه زوم»  در فیس بوک و اینستاگرام هم ارائه کند . شبکه تلویزیونی درخت زندگی اجرای برنامه تفسیر توراه وی را بطور مرتب برای علاقمندان فارسی زبان در اقصی نقاط جهان بویژه در امریکا، اروپا و ایسرائل و ایران همزمان پخش می کند . دکتر هوشنگ ناقی کماکان با علاقه بسیار فعالیت فرهنگی خود را برای ارتقاء سطح دانش همنوعان خود دنبال می کند . او امیدوار است با برگزاری جلسات وکلاسهای آموزشی، هدفش که شناخت بیشتر زوایای ناشناخته پاراشاهای توراه مقدس و شناخت اصالت فرهنگی و مذهبی ایرانیان یهودی است را به جهانیان ارائه کند.

اهدای لوح افتخار به دکتر هوشنگ ناقی از طرف کانون  یهودیان رازلین

 بپاس خدمات فرهنگی به جامعه یهودیان نیویورک دسامبر 2021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.