باربارا استرايسند بی‌تردید در صحنه‌ی آواز و نیز در دنیای تئاتر و سینما یکی از با استعدادترین و خلاق‌ترین هنرمندان در تاریخ موسیقی امریکا و نیز جهان به‌شمار می‌رود و به سبب هنرنمایی خود در بیش از شش دهه، توانسته ده‌ها جایزه را نصیب خود کند.

باربارا استرايسند در بیست و چهارم آوریل ۱۹۴۲ در خانواده‌ی یهودی اوکراینی‌تباری در حومه‌ی فقیرنشین بروکلین در جنوب نیویورک به‌دنیا آمد. خانواده‌اش از یهودیان فرهنگی و مذهبی بودند و او با آداب و اعتقادات یهودی پرورش یافت. پدرش دبير و مادرش منشي دبيرستان بود، پدر باربارا وقتي او فقط يک سال داشت بر اثر عفونت مغزي در سی‌وچهار سالگی درگذشت، مرگ نابهنگام پدر، خانواده را با بحران‌هايي جدی روبه‌رو ساخت که مشکلات مالي مهم‌ترين آن‌ها بود.

باربارا در پنج سالگی تحصیلاتش را در یشیوای ارتدوکس یهودی بروکلین آغاز کرد و تحصيلات متوسطه خود را در مدرسه اراسموس هال يهوديان بروکلين به پايان رساند. او همواره عضو ثابت گروه‌هاي نمايش و موسيقي مدرسه بود. و پس از پايان دبيرستان، به عنوان خواننده در کلوب‌هاي شبانه مشغول به کار شد. از1959  میلادی به واسطه توانايي خوانندگي‌اش توانست نقش‌هاي کوچکی را هم در نمايش‌هاي موزيکال برادوي به‌دست آورد. باربارا با محنت و سختی بزرگ شد و عاشق این بود که روی صحنه آواز بخواند. او استعداد خوانندگي را از مادرش که خوش‌صدا و تعليم ديده بود به ارث برده بود و با زحمت و پشتکار به تمرین خوانندگی می‌پرداخت.

او در سال ۱۹۶۲ در یک مسابقه آوازخوانی برنده شد و برای اولین بار در یکی از سالن‌های برادوی (صحنه آواز و نمایش نیویورک) آواز خواند و دیری نپایید که به یکی از برجسته‌ترین نام‌های صحنه آواز و موسیقی امریکا بدل شد و با کسب جوایزی بی‌شمار به شهرت جهانی رسید. او طی شش دهه‌ی پیاپی با صدای گرم و نیرومندش چندین آلبوم را در بالاترین رتبه فروش داشته (بیش از صد و پنجاه میلیون از آثار موسیقایی استرایسند به فروش رفته.) و نه بار جایزه معتبر یک عمر دستاورد هنری گرمی را از آن خود کرده که یکی از متاخرترین آن‌ها در ۱۹۸۷ برای آلبومی تازه بود، نه جایزه گلدن گلوب و نیز پنج بار جایزه امی برای نمایش‌های تلویزیونی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده.

باربارا استرايسند به دنبال شهرتی که هنگام اجرای ترانه و آواز در صحنه پیدا کرده بود، با شوی تلویزیونی‌ای به نام «اسم من باربارا است» بر شهرت و محبوبیت خود بیش از پیش افزود و همین امر باعث گردید، در اواخر دهه 1960 میلادی  و بعد از موفقیت در زمینه موسیقی، به سینما روی آورد. ورود باربارا استرايسند به دنیای هالیوود ناگهانی بود و پیشرفت او چشمگیر و پرشتاب. او که با نمایش موزیکال «دختر مسخره» که در يکي از سالن هاي مشهور لندن به مدت دو سال روي صحنه بود، به اوج شهرت رسیده بود. در سال ۱۹۶۸ در اقتباسي سينمايي از نمایش موزیکال «دختر مسخره»، ایفای نقش کرد. نقش مرد مقابل او را هنرپیشه مصری‌تبار عمر شریف ایفا کرد. فیلم را ویلیام وایلر، سینماگر نامی هالیوود کارگردانی کرد و موفق شد نام این فیلم را به عنوان یک موزیکال کلاسیک به ثبت برساند.

 باربارا استرايسند پس از پانزده سال تلاش بی‌وقفه سرانجام در سال ۱۹۸۳ موفق شد فيلم «ينتل» را تهيه کند، او که از جوانی به اين داستان علاقه‌ای خاص داشت، هم فيلمنامه را نوشت، هم خود کارگردانی را به عهده گرفت و هم خود در نقش اصلی ظاهر شد .موضوع اين فيلم سرگذشت دختری يهودی را روايت می‌کند که برای شرکت در کلاس آموزش تلمود، خود را به شمایل مرد درمی‌آورد تا بتواند در یشیوایی (کلاس دینی) که مختص مردان است، شرکت کند .

استرایسند در ۱۹۶۸ برای بازی در «دختر مسخره» اسکار بهترین نقش اول زن را گرفت و در ۱۹۷۳ برای اجرای ترانه در يکي از به يادماندني‌ترين فيلم‌هایش يعني «ستاره‌اي متولد مي‌شود»، اسکار بهترين موسيقي را از آن خود کرد. همچنین او چندین بار دیگر نامزد دریافت اسکار شد و جوایزدیگری چون جایزه «انسیتوی فیلم امریکائی» و جایزه «سیسیل بی دمیل» را از آن خود کرد. از دیگر افتخارات او کسب نشان افتخاری ریاست جمهوری امریکا در سال 2015 می‌باشد.

 بارابارا استرایسند در سال 1963 با الیو گولدشتاین بازیگر سینما ازدواج کرد. اگر چه این ازدواج دوامی نداشت و پس از هشت سال، در سال 1971 به طلاق انجامید، ولی ماحصل آن پسری بنام جیسون گلد بود. بارابار در ۱۹۹۸ با جیمز برولین ( هنرپیشه سینما و بازیگر فیلم‌های مستند تلویزیون ) ازدواج کرد.

 باربارا يکي از ثروتمندترين ستارگان هاليوود در دهه نود به‌شمار می‌رفته. او در سال 2009، زندگي‌نامه خود را منتشر کرد که در آن از سختي‌هاي دوران کودکي‌اش، مردان زندگي‌اش و تجربيات شخصي‌اش سخن گفته است. اين کتاب به يکي از پرفروش‌ترين کتاب‌هاي زندگي‌نامه‌اي سال بدل شد. استرايسند از چهره‌هاي فعال سياسي آمريکا و از طرفداران حزب دموکرات آمريکاست. او با خانواده کلينتون رابطه‌اي صميمانه دارد. همچنين وي هر ساله کمک‌هاي بسياري به بنيادهاي نيکوکاري، سازمان‌هاي حمايت از زنان، سازمان‌هاي حمايت از کارگران و … مي‌کند. در سال 2012 باربارا به همراهي همسرش يک مرکز مجهز بيماري‌هاي قلبي زنان را به نام خود تأسيس کرد.

استرايسند در ایفای متفاوت‌ترین نقش‌ها تواناست، به‌ویژه در ایفای نقش‌های کميک استعدادی کم‌‌نظیر از خود به نمایش گذاشته. از یک دختربچه بامزه تا اوج‌گیری به‌عنوان اَبَرستاره‌پاپ، نمونه شاخصی از استعداد چندگانه و قوی در دنیای موسیقی و نمایش است. بارابارا در خوانندگی محبویتی چشمگیری داشته. او را پرفروش‌ترین خواننده قرن بیستم لقب داده‌اند. وی به سبب آنکه در عنفوان جوانی، سیمای خود را زشت می‌دانست سخت خجالتی و کم‌رو و کم و بیش گوشه‌گیر بود، با این‌حال برای نیل به اهدافش از پای ننشست و با جدیت و پشتکار فراوان به بالاترین حد شکوفایی رسید.

 او نشان داد ستارگان زن هم می‌توانند زنانی آزاد و قوی و نامتعارف باشند. او انگیزه‌ای شد برای نسل فعلی زنان هنرمند. استرایسند به الگو و اسطوره‌ای تبدیل شد که بر چندین نسل از زنان آوازه‌خوان تاثیر عمیقی برجای گذاشت و به نماد تلاش برای احقاق حقوق زنان و همجنس‌گرایان تبدیل شد. اگرچه، امروز این هنرمند در دوران بازنشستگی به‌سر می‌برد ولی همچنان آفریننده و پرتوان است .

اجرای سرود مذهبی (آوینو ملکینو) با صدای باربارا استرایسند

حضور باربارا استرایسند در شصت و چهارمین دوره مراسم اعطای جوایز اسکار در تاریخ 30 مارس 1992 در (دورتی چندلر پاویون) لس‌آنجلس به همراه پسرش جیسون گلد

مراسم ازدواج باربارا استرایسند با جیمز برولین در سال 1998 میلادی

نشان ریاست جمهوری آمریکا، در بیست و چهارم  نوامبر 2015 که رئیس جمهور وقت باراک اوباما به باربارا استرایسند تقدیم کرد

Barbara streisand

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.